A baráti Gémeskút blogon tmarxell befejezte kétrészes ismertetőjét a zseniális Dwarf Fortressról. Remélem, nem haragszik, ha mégis belinkelem ide. (Elvtelenül imádok ismertetőt megúszni. Ez van.)
Pepper power
Mitől is olyan zseniális a Dwarf Fortress?
Egyrészt roguelike, jó vicc. Alapban járnak vele a műfajban igen elterjedtnek mondható Magas'b Tökéletességek, például hogy gépzabátor, csicsás multimédia helyett ASCII a barátja; hogy ingyenes; hogy (még jó ideig) fejlesztik, javítják, és végül: az egész fejlesztési kapacitást veszteség vagy forgácsolódás nélkül alakul fixszé és feature-ré. Pride. (Sőt, ha tetszik, evolúciós lépés: az első rész még 3D-s hack and slash volt.)
Másrészt. A Dwarf Fortess - igazi unikum! - kétféle játékmódot kínál.
- Az adventure mód a leghagyományosabb roguelike-perspektívát hozza. A környezeti elemekkel, tárgyakkal, lényekkel ilyen-olyan algoritmusok szerint benépesített világban egy szem ágens (@) mozog. A játék entitásai ennek megfelelően viszonylag passzívak, jellemzően csupán reagálnak a játékos tetteire (.. és nem kolbászolnak föl a Városban mondjuk fagyizni egyet). Az események porondja a kalandot kereső @ akciórádiusza. A DF ezt az aspektust is hozza, bár nem ez a fő erőssége. Mi több, a hacklike-okra hajazva, nagyon széles teret enged az interakcióknak, például minden tárgyat a legelképesztőbb és legelképzelhetetlenebb módon enged használni - figyelembe ajánlom azt a vérbő jelenetet, amikor tmarxell keresztüldobja a pap szívét a kemény kezű polgármester néhai kemény kezével.
Gémeskút-ismertető az adventure módról. - A lényeg persze a dwarf fortress mód. Itt nincs semmiféle átabota-kolbászolás, avas katakombákban békésen szunyókáló fertelmek előre megfontolt nyereségvágyból elkövetett, aljas indoklású péppéverése. Kapunk egy csapat törpét, és maradunk velük a fenekünkön. És mit csinál hét kicsi törpe egy rakáson? Iszik, persze. Aztán lassacskán elkezdi működtetni legendás civilizációs képességeit, és hatalmas erődöt épít a (minő szerencse) kéznél heverő kövekből. Ezt az építkezést irányíthatjuk. És ha már - a veretes roguelike név megcsúfolásként - senki nem csavarog semerre, hogy ne legyen unalmas az élet, a mikromenedzsment mellett az időnként be-betörő csúf, békétlen külvilággal is kezdeni kell valamit.
Gémeskút-ismertető a dwarf fortress módról.
MyWorld
És ha még ez sem lenne elég, a legnagyobb pirospont a világteremtésért és a konzisztenciáért jár. Bármelyik játékmódot választjuk, a DF hatalmas világot generál hozzá. Ahogy a nagykönyvben meg van írva, először megteremti a hegyeket és a völgyeket, aztán szimulálja az eónok eróziós munkáját, végül ehhez képest generálja a külcsínyt (lényeget): erdőket, településeket és a történelmi hátteret.
Az elkészült világban számtalan játékot tolhatunk egymás után. Az egy dolog, hogy adventure módban bóklászva meglátogathatjuk a korábban igazgatott (és jó eséllyel végromlásba vitt) törperődöket. Komplett történelmet is írhatunk: ha valami nagyobb volumenű esemény történik, az a később indított játékokra is ki fog hatni.
Sok az alja
A többit mondják el tmarxell cikkei (avagy kipróbálni sem utolsó gondolat). Értékelés és pár link következik.
Értékelés: Best of
Platformok: Windows, Mac
A Dwarf Fortress hivatalos honlapja és letöltés itt (vigyázat, vinyóból 100 MB körül harap).
Linkek a Gémeskútra: adventure mód; dwarf fortress mód.
Dwarf Fortress a RogueBasinen és DF wiki.
Hosszú interjú a DF készítőivel.