HTML

LEVEL UP! > rogue-like blog

> "You enter a maze of down staircases." Rogue-like hírek, ismertetők, travelogue-ok, ilyesmik

Címkék

Linkblog

Editorial - 'In space no one hears you scream'

2008.08.27. 12:30 lvl

Van egy jó és egy rossz hírem azoknak, akik olvasták/olvassák a blogot.

A jó: újra nekirugaszkodom.

A rossz: lehet, hogy utoljára.

 

Retrospektív

Az alább következő dörgedelmek fényében esetleg érdemes kicsit boncolgatnom ezt a 'jó hír'-dolgot: miből is gondolom, hogy vannak, akik héba-hóba örülnek egy-két új bejegyzésnek; egyáltalán, miért képzelem, hogy bárkit is érdekel a RL-blog sorsa.

Az első kérdés egyszerű: a 'hőskorszakban' (amikor volt idő/energia a rendszeres heti több posztra) a blogmotor egészen tisztességes olvasószámot jelzett. Jó, palotaforradalmat nem lehetett volna rátok alapozni, de mondjuk egy nagyobbacska sörözés kitelt belőlünk. Ennyi nekem (egy ideig) éppen elég is volt.

A másodikat elég, ha linkelem. (Megjegyzem, a posztot és a folytatást közvetlenül ez a komment váltotta ki. Néha ennyi is elég.)

Jöhet a vastagja.

Ahogy a válaszban is írtam, a blog igen egyszerű (hovatovább naiv) okokból jött létre. Adott volt a roguelike, mint évtizedekre visszamenő, jellemzően függetlenül és ingyenesen fejlesztett, minimális gépigényű, multiplatform műfaj; és adott volt másfelől a hazai neten a témában tátongó hiány.

Ilyenkor (saccper, most játsszuk az egyszerű változatot) két alapeset lehetséges:

a). azért nem foglalkozik vele senki, mert nincs rá igény;
b). igény éppen volna, csak történetesen senki nem vette a fáradságot.

.. és mert akkoriban épp dúskáltam a szabadidőben, hát nosza. Szólítsuk meg a communityt - ha van (mert ez messze nem volt eldöntött tény).

Aztán ahogy lenni szokott, a korlátlan vakarózásnak is vége szakadt egyszer. A részleteken nincs mit rugózni; egyre kevesebb időt és energiát tudtam a blogra szánni (be is szakadt, nem egyszer), a posztok összerántásához innen-onnen, más dolgok rovására kellett lecsippenteni - egyszóval kezdett (olykor terhes) kötelességgé válni a fenntartása.

Ezzel még mindig nem is lett volna semmi gond. Ha akad a motor, kapjon két gázfröccsöt, és pöföghet is tovább. A gond ott jelentkezik, amikor az egyszeri bloggerben felmerül, egyáltalán van-e értelme annak, amit csinál. Nos, innen pillanatnyilag nem úgy tűnik..

Semmi nem támasztja alá, hogy a RL-blog elérte volna eredetileg kitűzött célját, jelesül: hogy elérje a hazai roguelike-játékosokat. Lehet, hogy sikerült - ez számomra egyelőre marhára nem derült ki. Még az is lehet, hogy a kutya se játszik itthon ilyesmivel (nemhogy érdekelné, quo vadis az egész miskulancia). De - horribile dictu - akár az is, hogy tömegével nyüstölitek a billentyűket, csak éppen mindenki legfeljebb egyszer néz ide, nem azt találja, amit várt, és rövid úton visszafüstöl orkot verni Angbandba.

Amennyire látom, ezek közül bármelyik (vagy akármi más is) igaz lehet; tény, hogy a blogra szuboptimális mennyiségű visszajelzés érkezett.

És ez a csend találkozott szerencsétlenül a fogyatkozó blogírói kapacitással. Tömören:

No comment - no content.

 

Prospektív

Most jönnének a 'különben..!'-típusú fenyegetőzések (epésebben: kommentkunyerálás). Jelentem, érdeklődés hiányában esetünkben mindez elmarad.

Azt az általános tényt azért kidomborítanám, hogy fölöslegesen senki semmit nem szeret csinálni. És itt éppen elég az, ha az illető fölöslegesnek érzi, és/vagy hálásabb terepek is nyílnak előtte.

Mondjuk, hogy a mostani amolyan utolsó nekirugaszkodás-féle.

Ha most is pusztába kiáltás lesz a vége, úgy minden további problémázás nélkül levonom a konklúziót, és végleg becsukom a boltot.. mert hát.. minek is.

Ha mégis megmoccan valami (és mint írtam, nekem a kevés is elég) - nos, akkor lesz őszi évad.

 

Etess vissza!

 Aki roguelike-ra vetemedik, minden bizonnyal elsajátította a billentyűzet használatát. Szabad szöveges kommentben várom a visszajelzéseket, mondjuk ehhez a poszthoz.

  • Legyen?
  • Ne legyen?
  • Milyen legyen?

9 komment

Címkék: szolgálati közlemény

A bejegyzés trackback címe:

https://roguelike.blog.hu/api/trackback/id/tr1635812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Janusz 2008.08.28. 12:02:27

Orulok, hogy hozzajarultam a folytatashoz, akkor is ha esetleg csak 1-2 ujabb poszt lesz belole.

En nem vennek merget ra, hogy letezik magyar RL community, sot ha letezik is, en nem vagyok tagja. A blogod hatasara megneztem ugyan par jatekot, de sajnos nekem szuksegem van valami minimalis vizualis szinvonalra, igy kb amivel le birtam nyomni par menetet az a Powder es a DC. Mindenesetre nem talalkoztam meg elo emberrel aki akar csak tudta volna hogy mi az az RL. En is csak veletlenul.

Erdekelnek viszont a jatekok ugy altalaban, foleg a regebbiek, ahol nem tarolt le mindent a latvany, es kellett hozzajuk fantazia nemcsak a keszitok, de a jatekos reszerol is (persze lehet egyszeruen oreg vagyok mar es nosztalgiazok csak). Foglalkoztam jatekfejlesztessel is jopar evig, es lehet meg egyszer valami RL-hez hasonlo cuccot is szivesen kodolnek, dehat sokmindent csinalnek szivesen ha idom lenne. :)

En mindenesetre orommel olvasom a blogot, szoval azt mondom kar lenne ha megszunne, de ha egyedul vagyok ezzel akkor megertem ha abbahagyod.

lvl · http://roguelike.blog.hu 2008.08.29. 14:38:11

.. ne szerénykedjen az úr :)

a blogot idő és kedv szerencsés együttállása hajtja. ez most perpill megvan, persze hajlamosak csúnyán fluktuálni. akkor hanyagolom, ha a kettő összege nem ér el egy (meghatározatlan) minimálértéket

hogy RL-community (itthon & most) nincs, az már az induláskor elég egyértelmű volt - ha van, akkor neten kéne lennie, ott meg ugye nincs. however, volt már szerencsém találkozni olyanokkal, aki tudják, mi fán terem a roguelike (elvégre engem se az alien fertőzött meg). sőt, néha még a baráti (note to self: linket kitehetnéd, lusta disznó) gémeskút blogon is szóba kerül:
gemeskut.blog.hu/tags/roguelike

újra átgondolva, nem hiszem, hogy totális lenne a vákuum. valószínűleg csak türelmetlen vagyok, úgyhogy adok még némi időt a dolognak

még egy megjegyzés (persze hogy a 'minimális vizuális színvonal' kapcsán):
az ASCII (pontosabban talán ANSI) nem grafika és nem vizuál. szabvány. azon belül is lehet esztétikázni - kicsit puritán, de tetszetős pl. a DoomRL, a Steamband határozottan szép, a Hellband nyitóképe viszont brr de bűn randa stb. - igaz, ilyenkor szvsz (hiszen mit lehet rugózni pár nyomorult karakteren és fél marék színen) a szöveg, ill. a változatos és egységes tartalom is belemegy a fazékba - aztán ki tudja..
(volt is itt valahol egy félbemaradt RL-magazin, ahol egészen sokat írtak a témában: roguelike.blog.hu/2008/03/15/rogue_like_the_magazine )

gondolom, pont az ilyen vizuális igények kielégítésére lőtték fel a különböző tile seteket. a korai SSI-játékokkal mondjuk hogy versenyre is keltek. aztán mintha meg is rekedt volna a dolog..

őszintén szólva, én maradok a karaktereknél. az még hagyján, hogy tile setnél nagyot szűkül a látótér (= szopás), de pl. a DCSS is milyen iszonyú randa így:
sourceforge.net/project/screenshots.php?group_id=143991

akkor már inkább - sőt, perverz vagyok: egyáltalán! - a minimalista, letisztult ASCII

eye candy-ügyben pedig:
ha gondolod, próbáld ki a Vulture-rel feltupírozott NetHack / SLASH'EM kombót, valahogy azért kinéz, ill. jön a Diablo 3, van Doom4-motorra rakott RL ( roguelike.blog.hu/tags/dungeon_doom )
sőt kifejezetten 3D-re fejlesztett is:
sourceforge.net/projects/scourge

nos, hát.. ezekkel sokat nem bíbelődtem. egyrészt technikai okokból, másrészt meg arra jutottam, hogy a pixel ebben műfajban (szinte törvényszerűen) a játszhatóság és a játékélmény (!) rovására megy: minél jobban elmozdulsz a grafika felé, annál nehézkesebb lesz az irányítás, lassabb lesz a játékmenet etc..
vagyis a vizuál vitás, nyűgös, mégis folyton visszatérő kérdés
(no persze könnyű ortodox-purista álláspontról tolni..)

okoskodás OFF

'Mindenesetre nem talalkoztam meg elo emberrel aki akar csak tudta volna hogy mi az az RL. En is csak veletlenul.'

.. és honnan, ha szabad kérdeznem?

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.09.01. 03:41:57

Én továbbra is olvasom a blogot, de őszintén szólva fogalmam sincs, mennyi roguelike rajongó van Magyarországon... már többel is találkoztam, mondjuk az viszont tipikus, hogy egy adott játékkal játszanak csak, arra évekkel ezelőtt valami miatt rákattantak és annál maradnak roguelike témában (más játékokkal persze emellett játszhatnak) tipikus ilyen a Nethack, de pl. ezen az önvallomáson én is meglepődtem:
wecount2.blog.hu/2008/06/02/rodiel_a_gamer

Szóval nem tudom, hogy őket pl. mennyire érdekli egy ilyen kitekintés, amit a blogod nyújt.

(Engem mindenféle számítógépes játék érdekel, mondjuk elég keveset szoktam játszani RL dolgokkal...)

Promózni próbáltad valahol a blogodat, fórumokon, linkbeküldő izékkel stb? Szerintem az a baj, hogy az a kevés magyar roguelike fan se talál ide. Habár a Google első helyen hozza a blog Technorati oldalát arra a keresésre hogy 'magyar roguelike', csak kérdés kinek jut eszébe ezt beírni.

BTW van háromdés-színesszagos roguelike is, a Baroque, tőlünk a Gémeskútról bakaohki játszott a PS2 verzióval és szerinte gány. Írjál neki, hogy írjon róla!

És ehhez mit szólsz?
www.gamesetwatch.com/2006/10/_play_toejam_earl_the_roguelik_1.php
(én nem játszottam vele - képekről ismerem csak -, de elég meredek a felvetés...)

Janusz 2008.09.01. 08:39:31

> .. és honnan, ha szabad kérdeznem?

Ha jol emlekszem 1-2 eve a pda-mra akartam letolteni valami Dungeon Master remake-et es akkor jott elo valahogy a googlebol a pocketpc-s nethack (ami nekem nem jott be tulzottan, valahogy nem szeretem a humort a jatekokban).

A blogodra a gemeskuton talaltam.

lvl · http://roguelike.blog.hu 2008.09.02. 14:36:11

elnézést a késésért (magyarázkodás a heti hírekben)

prezzey: abban mondjuk igazságod vagyon, hogy nagy a specializálódási tendencia. egy-egy ilyennel hónapokig (évekig) elvan az ember.. (időszakonként kettő-háromnál többel és se foglalkozom, még hivatalból sem)

van azért átjárás, pl. a különféle *bandok között ez baromi kézenfekvő

no és persze az is benne van a pikszisben, hogy ha - blogice - nem kavartam volna utána, sose találom meg a mostani kedvenceimet: DC Stone Soup, Steamband, DoomRL (perpill ebben a sorrendben). vagyis igaz-igaz, hogy egy db szerelem elég egy életre, azért magától nem biztos, h csak úgy szembe fog jönni..

promóügyileg leginkább ide-oda kommentelek.. ami édeskevés

elolvastam a linkelt cikket is. érdekes; nem vitatom az (amúgy kiváló) @Play megállapításait. jó, alig hiszem, h valaha is kézbe venném, de simán beérvelhető a cucc a RL alá

(zárójelben: régi - és végenincs - vita, h hol húzódnak a határok; van egy spúrom, h a mélyben bújik az _ad hominem_, mely szerint: 'RL az, amit a RL scene ír/játszik, a többit meg vehemensen fúrjuk'. ez persze vagy így van, vagy sem; és ha igen, akkor se biztos, h totál hülyeség. beszűkült, az igen)

a Baroque jó tipp. utánanézek az ügynek, kösz

Janusz: én egy mobiltelefonos megoldással kezdtem el szemezni.. i wonder
pages.videotron.com/martika/dweller/

fuchspeter 2008.09.04. 20:08:36

remélem folytatod, nekem nincs nagyon időm RL hírekbe ásni, úgyhogy szívesen olvasom, amit írsz.

lvl · http://roguelike.blog.hu 2008.09.05. 10:29:55

fp: folytatom, ahogy épp kifér a csöbön. de akkor már tőled is megkérdezném - tolsz-e / ha igen, mit?

fuchspeter 2008.09.05. 17:10:27

angband variánsok leginkább, ajánlásodra crawl-t is, néha.

lvl · http://roguelike.blog.hu 2008.09.08. 15:13:30

köszönöm
útba igazít

várom a victory postokat :)